Styrk din konkurrenceposition med en opdateret prisstrategi
Sponsoreret
Siden 2020 hvor Corona havde sit indtog i Danmark, blev de fleste fysiske butikker nødt til at omlægge til nethandel. Det betyder at forbruget i danske netbutikker steg med 15% og nu handler 70% af danmarks befolkning online hver måned.
Nethandel er for mange blevet sin egen e-sport med programmer som PriceRunner og Google Shopping i deres arsenal, der sørger for at de får den bedst mulige handel. Her kan de oprette prisalarmer, og får besked så snart et bestemt produkt har ramt den korrekte pris.
Hold fingeren på pris-pulsen
Det er ikke kun forbrugerne der har gjort sig bekendt med midlerne inden for nethandel, men ligeledes kan du finde fordele ved at anvende prisovervågning. Ofte handler det om priser og tilbud, men den vigtigste konkurrencefaktor, som mange webshops glemmer, er at have et produkt på lager. Dine konkurrenter får ikke meget ud af at sælge et produkt billigere end dig, hvis ikke de har produktet på lager. Derfor skal du bruge prisovervågning, der giver dig det bedste af de to konkurrencefaktorer. Så husk, at hvis du er den eneste forhandler, der har et produkt på lager, så lad være med at sætte produktet på tilbud.
Kombiner prisdata og annoncering og spar penge
Når du får indsamlet data fra din overvågning og ved om du er prisførende, pris matchende eller dyrere end konkurrenterne, kan du begynde at lave justeringer – og spare en masse penge.
En god tilgang er at spare penge på de clicks, som alligevel ikke konverterer. I stedet kan du bruge dine annoncer til at sætte fokus på de produkter der har en god pris og rimelig lagerstatus, og samtidig sætte midlertidig pause på annoncering for de produkter, hvor du er dyrere end konkurrenterne.
Lav regnestykket og kom på forkant med den bedste kostpris
Det er alt for ofte, at webshops finder på en tilfældig tilbudspris, når varer skal sættes ned. Det kan have stor betydning for deres omsætning, når de undlader at arbejde aktivt med kostpris som en del af deres prisstrategi. Det er her man ofte oplever at se sine konkurrenter har en bedre pris, og det er ofte fordi de har en bedre kostpris.
Det handler om at finde den rigtige pris, og det budskab starter helt fra når du handler med dine leverandører. Bedre forhandling eller et afslag på prisen ved større indkøb kan opnå dig bedre kostpriser. Det kan give din forretning en klar fordel, hvis du sørger for at afstemme dine tilbud med kostprisen. Forhold dig informeret om dit produkt parti, og hvilke kategorier og brands, du har forhandlet de bedste priser på.